۱۰ گام عملی برای رسیدن به خودباوری

به گزارش سایت مصطفیایی دات کام و به نقل از سایت ار صفایی :

خودباوری ، چیزی است که بسیاری از افراد آن را در وجود خودشان ندارند. آن ها خودشان را دسته کم می‌گیرند، فکر می‌کنند نمی‌توانند هیچ کاری را انجام دهند، اعتماد به نفس کافی برای انجام کارها را ندارند و در یک کلام، به خودشان باور ندارند. خودباوری چیزی نیست که یک شبه بتوانیم آن را به دست بیاوریم، چون مسلماً ما آن را یک شبه از دست نداده ایم که بخواهیم سریع آن را پس بگیریم. پس با من و این مقاله همراه باشید تا کاری کنیم که به مرور زمان، آن را در وجود شما افزایش دهیم…

  • نکته ای مهم درباره خودباوری که حتماً باید بدانید
قدرت باور به خود
قدرت باور به خود

در مقاله خودباوری می‌خوانید

  • تعریف باور
  • چگونه خودم را باور داشته باشم؟
  • باورهای محدود کننده
  • خودباوری و موفقیت
  • خودباوری و اعتماد به نفس
  • راه های افزایش خودباوری ( ۱۰ تکنیک ساده و کاربردی برای افزایش خودباوری )
  • خودباوری از دید بزرگان

در این مقاله با تکنیک هایی آشنا خواهید شد که با استفاده از آن ها نمی‌توانید حس خودباوری را درون خودتان به وجود نیاورید! پس حتماً تا انتها همراه ما باشید…

تعریف باور

قبل از اینکه بروم سراغ راه های ایجاد خودباوری ، فکر می‌کنم بد نباشد گریزی هم به معنا و مفهوم اصلی باور بزنیم.

باورهای ما افکاری هستند که بارها و بارها توسط خودمان یا اطرافیانمان تکرار شده و در نهایت تبدیل به یک عقیده و باور برایمان شده. این باورها، واقعیت زندگی ما را می‌سازند و باعث می‌شوند تا جهت و مسیر خودمان را پیدا کنیم. طبیعی است فردی که به خودش باور دارد و مطمئن است که می‌تواند دست به انجام کارهای بزرگ بزند، خود به خود رو به موفقیت پیش می‌رود و کسی هم که باورهای محدودکننده در ذهن او پراکنده شده باشد، احتمالاً موفقیتی در انتظار او نخواهد بود. نقش خودباوی در موفقیت آنقدر پر رنگ است که اگر مقدار آن برای لحظه‌ای کاهش یابد، سرعت رشدتان کاهش شدید را خواهد داشت.

باورها تا جایی مهم هستند که افراد بزرگ دنیا در زمینه مسائل رشد فردی و انگیزشی می‌گویند: شما آن چیزی که هست را نمی‌بینید، آنچه را که باور دارید می‌بینید. 

پس حواستان به باورهایی که در ذهن شما هستند باشد. چون ممکن است مسیر زندگی شما را تغییر دهند. در مقاله قدرت باور ، خیلی بیشتر و بهتر درباره معنای باور صحبت کردیم و راه ها و تمریناتی برای تغییر باور بیان کرده ایم که می‌تواند در موفقیت شما تأثیر به سزایی داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید. در ادامه با راهکارهایی آشنا خواهیم شد که باور موفقیت را در شما به وجود می‌آورند نه باور شکست و ناامیدی را. 

قدرت باور به خود
قدرت باور به خود

چگونه خودم را باور داشته باشم ؟

خودباوری تأثیر به سزایی در رسیدن هرچه زودتر به موفقیت دارد. چون این اعتماد و ایمان به خود، فرد را وادار می‌کند که باورهای محدود کننده خودش را کنار بگذارد و کاری را که دوست دارد انجام دهد. خودباوری در اصل حس اعتمادی را که قبلاً درباره آن صحبت کردیم را بالاتر از گذشته می‌برد و باعث می‌شود که یک فرد نسبت به کالا یا محصولی که تولید می‌کند، ایمان داشته باشد. یعنی اعتقاد دارد که این بهترین کاری است که تا با الآن ارائه داده و همین باور خیلی ساده در خود، باعث می‌شود نتایج فروش شما به شدت تغییر کند. اکثر مردم دنبال تضمین هستند و خودباوری داشتن عاملی است که باعث می‌شود ما بتوانیم آن کالا یا محصول خود را ضمانت کنیم.

داشتن خودباوری مستلزم یادگیری یک سری مهارت‌هایی است که دراینجا، همانطور که گفتیم قرار است به ۱۰ مورد از این کارها اشاره کنیم. این ۱۰ مورد بهترین مواردی هستند که می‌توانند شما را به نتایج خوبی برسانند پس توصیه می‌کنم حتماً آن‌ها را با دقت مطالعه فرمایید.

باور-داشتن-برای-این-که-می‌توانید،-فرق-بین-موفقیت‌ها-و-شکست‌های-شما-را-مشخص-می‌کند
باور-داشتن-برای-این-که-می‌توانید،-فرق-بین-موفقیت‌ها-و-شکست‌های-شما-را-مشخص-می‌کند

باورهای محدود کننده

وقتی باور من نمی‌توانم در ذهن ما ایجاد می‌شود، مسلماً هم تغییر دادن آن خیلی برایمان سخت و طاقت فرسا می‌شود، و هم اتفاقات بد بسیاری برایمان می‌اُفتد.

چون اصولاً باوری که ایجاد شود، تغییر دادنش بسیار دشوار خواهد بود، زیرا آن باور به خورد وجودمان رفته. برای این که از شر آن خلاص شوید، لازم است کلی اتفاقات را رغم بزنید. در ادامه درباره آن اتفاقات و راه ها بیشتر توضیح خواهم داد اما الآن می‌خواهم به بلاهایی که باور “من نمی‌توانم” که در اصطلاح به آن باورهای محدود کننده می‌گویند سرمان می‌آورد، اشاره کنم. البته ای مسئله باورهای محدود کننده آنقدر مهم است که در مقاله‌ای جداگانه به نام باورهای محدود کننده با آن پرداخته‌ایم.

باورهای محدود کننده باعث می‌شوند:

  • اعتماد به نفس خودمان را به طور کامل از دست بدهیم
  • به سراغ شروع هیچ کاری نرویم
  • قدرت تصمیم گیری در هیچ کاری نداشته باشیم
  • به دنبال اهداف و آرزوهای بزرگمان نرویم
  • بی‌خیال همه چیز شویم
  • در یک کلام، قید موفقیت را بزنیم.

حالا متوجه شدید اگر خودباوری نداشته باشیم ولی در عوض، باورهای محدود کننده گریبان گیرمان شده باشند، چه اتفاقات نفرت انگیزی برایمان خواهد افتاد؟ 

برای افزایش خودباوری ، باور من نمی‌توانم را از ذهن خود حذف کنید
برای افزایش خودباوری ، باور من نمی‌توانم را از ذهن خود حذف کنید

خودباوری و موفقیت

حالا فردی را دقیقاً با باوری مخالف باور بالا تصور کنید. کسی که:

  • همیشه امیدوار است
  • انگیزه زیادی دارد
  • مدام در حال تلاش کردن است
  • به اهداف بزرگ خود می اندیشد
  • و خلاصه می کوشد تا موفق شود

مگر می‌شود باوری جز من می‌توانم داشته باشد؟ اصلاً دلیل موفقیت افراد موفق هم همین بوده است. آنها می‌گفتند بالأخره روزی به هدفشان که موفقیت است خواهند رسید و حالا به آن رسیدند. یعنی قدرت باور به خودشان داشته اند. پس اگر شما هم موفقیت می‌خواهید، خودباوری را برای خودتان به وجود بیاورید.

قدرت باور به خود
قدرت باور به خود

خودباوری و اعتماد به نفس

مهم ترین دلیلی که باعث می‌شود ما خودباوری پیدا کنیم، این است که سعی کنیم اعتماد به نفس خودمان را افزایش دهیم.

چیزی که مسلّم است، این است که خودباوری و اعتماد به نفس، دو مهارت و قدرت از هم جدا نشدنی هستند و اگر هرکدام از آنها را نداشته باشیم، قطعاً از دیگری هم بی بهره خواهیم بود. در این دو موضوع شاید تفاوت هایی وجود داشته باشد، اما بسیاری از راه های افزایش آن ها با یکدیگر مشترک است. از این رو پیشنهاد می‌کنم مقاله راه های افزایش اعتماد به نفس که راه هایی فوق العاده برای رساندن اعتماد به نفستان به بالاترین حد ممکن بیان می‌کند را هم مطالعه کنید.

پس قطعاً این توقع بی‌جاییست تا وقتی که اعتماد به نفس بالایی نداریم، بخواهیم به خودباوری بالایی به خود برسیم.

قدرت باور به خود

راه های افزایش خودباوری

فکر می‌کنم حالا که به خوبی با تعریف باور و بلاهایی که نداشتن خودباوری بر سرمان می‌آورد آشنا شده ایم، زمان مناسبی است که سؤال چگونه خودباوری را تقویت کنیم از خودمان بپرسیم تا ذهن خودمان را برای راهکارهایی که قرار است ارائه شود ادامه کنیم. همانطور که گفتید یکی از فواید خودباروری رسیدن هرچه زودتر به موفقیت است. در ادامه یک سری راهکارهایی ذکر شده است که در تقویت خودباوری شما دوستان عزیز تأثیر بسیار زیادی دارد و می‌تواند آن را از این رو به آن رو کند.

۱. دست کم گرفتن خودتان ممنوع!

افرادی که همیشه خودشان را دست پایین تصور می‌کنند، فکر می‌کنند از دیگران در همه موارد عقب هستند و به قول معروف همیشه خود زنی می‌کنند، هیچ وقت نمی‌توانند خودباوری بالایی داشته باشند. البته تا وقتی که این تفکرات و عادات بد را ترک نکنند. بعد از اینکه از دست این باورهای غلط راحت شدند، می‌توانند به فردی با خودباوری عالی تبدیل شوند. پس شما هم حواستان باشد که با دست کم گرفتن خودتان در برابر دیگران، چیزی درست نخواهد شد. دست کم گرفتن خود معمولاً از کمبود اعتماد به نفس ناشی می‌شود. از این رو، ما برای شما مقاله‌های به نام راهکارهای افزایش عزت نفس نوشته‌ایم که می‌تواند کلی کمک به شما دوستان بکند. 

با دست کم گرفتن خودتان در برابر دیگران، خودباوری نخواهید داشت

2. برنامه ریزی

دقت کردید افرادی که همیشه با برنامه هستند و همه زندگیشان طبق آن پیش می‌رود، چقدر نسبت به دیگران حس برتری می‌کنند و انگار همیشه چند مرحله از بقیه جلوتر هستند؟

این طور افراد نه تنها هیچ وقت کاری ندارند که نیمه تمام باشد، بلکه وقت های آزاد بیشتری نسبت به دیگران دارند تا بتوانند در آن زمان های خالی، از زندگیشان لذت بیشتری ببرند. همه اینها نتیجه برنامه ریزی درست آنهاست که در مقاله‌ای به نام چگونه برنامه ریزی کنیم کامل و مفصل درابره برنامه رزی درست توضیح داده‌ایم. در نتیجه این لذت بردن بیشتر و جلوتر بودن از بقیه با برنامه ریزی درست، خودباوری هم حاصل می‌شود. 

برنامه ریزی حس خودباوری را به شدت افزایش خواهد داد
برنامه ریزی حس خودباوری را به شدت افزایش خواهد داد

۳. سحرخیز بودن

شما نمی‌توانید فرد سحرخیزی را پیدا کنید که خودباوری نداشته باشد. اکثر افراد موفق دنیا صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و در آن زمان به کارهای مهم خودشان می‌پردازند و در ادامه روز، کارهایی که شاید خیلی مهم نیست را عملی می‌کنند. به قول برایان تریسی شما باید کار مهمتان را اول صبح انجام دهید. چون انجام دادن آنها هنگام صبح، خیال شما را در ادامه روز راحت می‌کند که مهم ترین کار آن روزتان را انجام دادید و همین آسوده شدن خیال، باعث افزایش خودباوری شما می‌شود.

می‌دانم ممکن است در ابتدا برای شما کمی سخت باشد که فردی سحرخیز باشید. به همین دلیل مقاله ای با عنوان اهمیت سحرخیزی برایتان نوشته‌ام تا بتوانید با دانستن اهمیت بالای سحرخیزی و البته تکنیک های ساده و کاربردی برای سحرخیز بودن، به یک فرد سحرخیز تبدیل شوید که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را هم مطالعه کنید.

شما هیچ فرد سحرخیزی را پیدا نخواهید کرد که خودباوری نداشته باشد

۴. خودتان تصمیم گیری کنید

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید: نگذارید دیگران به جای شما تصمیم بگیرند. تصمیم گرفتن دیگران به جای شما باعث می‌شود همیشه برای تصمیم گیری‌هایتان به آنها متکی شوید و شاید نظر شما کاملاً با نظر دیگران فرق داشته باشد.

همین تفاوت نظرات و سلیقه هاست که باعث می‌شود از تصمیماتی که دیگران برای شما می‌گیرند راضی نباشید و در نهایت به حس عدم قدرت و توانایی ختم شود. پس همیشه خودتان تنها تصمیم گیرنده خودتان باشید.

برای افزایش نیروی خودباوری ، فقط خودتان تصمیم گیرنده زندگیتان باشید

۵. افزایش رشد فردی یعنی افزایش همه مهارت ها

مگر می‌شود صحبت از مهارت مهمی برای تقویت خود شود و نام رشد فردی در میان نباشد؟ رشد فردی در همه زمینه ها مؤثر است و اصلاً رشد فردی یعنی رشد در همه زمینه ها!

ما وقتی رشد فردی بالایی داشته باشیم، قطعاً به خودمان هم باور داریم. چون همه مهارت های خوب و کاربردی زندگی را بلدیم و طبیعتاً خودباوری هم یکی از این مهارت هاست. پس یادتان باشد که همیشه رشد فردی برایتان لازم است. همیشه…

اگر فکر می‌کنید نیاز به رشد فردی ندارید، همین یک نشانه است که رشد فردی ندارید. پس زود، تند، سریع روی کلمه رشد فردی کلیک کن 

نقش رشد فردی در خودباوری از دید مجتبی مصطفایی

6. اطلاعات و مهارتتان را افزایش دهید

قبول دارید وقتی در یک زمینه ای اطلاعات بالایی دارید، خودباوری تان هم در آن زمینه خیلی بالاست؟ مثلاً اگر در جمعی باشید که همه درباره فوتبال صحبت می‌کنند و شما چیزی درباره فوتبال ندانید، چقدر حالتان و قدرت تان گرفته می‌شود؟ اما اگر شما تنها کسی باشید که می‌تواند مثلاً کارهای اینترنتی انجام دهد، چه حسی به شما دست می‌دهد؟ آیا قدرتی بالاتر از این حس هست؟

پس تا می‌توانید دنبال افزایش اطلاعات و مهارت هایتان باشید…

قدرت باور به خود

۷. دائماً خودتان را شارژ کنید

مهارت بازگرداندن دوباره انرژی و به اصطلاح شارژ کردن مجدد خودمان، نیاز به راه های زیادی دارد. از جمله تماشای کلیپ های انگیزشی، خواندن جملات انگیزشی، فکر کردن به هدف و کلی راه دیگر که در مقاله چگونه پر انرژی باشیم مفصلاً به آن اشاره شده. اما نکته مهم اینجاست که ما انسان ها هم مثل موبایل هایمان نیاز داریم تا زود به زود شارژ از دست رفته خودمان را باز گردانیم و دوباره پر انرژی شویم.

وقتی انرژی مان را دوباره به دست آوریم، قطعاً با شور و اشتیاق بیشتری هم به سوی هدف و موفقیت حرکت می‌کنیم و خودباوری مان هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

پیشنهاد می‌کنم کلیپ انگیزشی فوق العاده زیر را که اتفاقاً درباره باورها هم هست را تماشا کنید تا همین الآن با تماشای آن بمب انرژی شوید.

۸. جملات تأکیدی خودتان را بسازید

جملات تأکیدی، جملاتی هستند که برای تأکید بیشتر به کار می‌روند که به آن ها جملات اعتماد به نفس دهنده هم می‌گویند! به همین راحتی!

مثل: امروز همان گونه است که باید باشد، سختی ها نیامدند که بمانند، من می‌خواهم و می‌توانم و از این دست جملات که نسبت به هر فردی، تغییر می‌کنند. ممکن است کسی با یک جمله برای حرکت رو به جلو ترغیب شود و فرد دیگری از همان جمله متنفر باشد. پس بگردید و پیدا کنید آن جمله تأکیدی را که باعث می‌شود شما برای موفقیت آماده شوید و به خودتان باور موفقیت پیدا کنید.

خوشبختانه ما این کار را برای شما فوقالعاده ساده کرده‌ایم، ما مقاله‌ای را به نام جملات تأکیدی نوشته‌ایم که کلی جملات متفاوت در آن وجود دارد که هر کسی به جملات آن نگاه کند، جمله مورد نظر را پیدا می‌کند.

با-کمال-گرایی-منفی،-کاری-را-از-پیشن-خواهد-برد
با-کمال-گرایی-منفی،-کاری-را-از-پیشن-خواهد-برد

۹. برای خودتان اهداف بزرگی تعیین کنید

انتخاب اهداف بزرگ یعنی انتخاب انگیزه های بزرگ. وقتی شما بدانید و شوق داشته باشید که قرار است به چه هدف یا اهداف بزرگی برسید، بدون شک حتی دوست ندارید یک لحظه از تلاش کردن دست بکشید و متوقف شوید. چه برسد به این که بخواهید دست از تلاش کردن بکشید.

همه افراد بزرگ دنیا اهداف بزرگی هم داشته اند که توانستند به آن ها برسند. پس شما هم اهداف بزرگی برای خودتان انتخاب کنید تا نیروی خودباوری عجیبی درونتان به وجود بیاید. مطمئن باشید که می‌توانید…

اگر اهداف خودتان را پیدا نکرده‌اید، سریعا دست به کار شوید و مقاله آموزش هدفگذاری در زندگی را ببینید که در زندگی شما کلی تغییر ایجاد خواهد کرد.

قدرت باور به خود
قدرت باور به خود

۱۰. کمال گرایی نداشته باشید

کمال گرایی باعث می‌شود تا شما هیچ کاری را شروع نکنید. شروع نکردن باعث می‌شود تا در هیچ کاری پیشرفتی نکنید. پیشرفت نکردن هم باعث می‌شود تا خودباوری پیدا نکنید.

این سه عامل مسلسل وار به یکدیگر مرتبط اند و همان طور که از نوع نوشتن جملات مشخص است، کاملاً به یکدیگر متصل‌اند. هر کدام که از بین بروند، بقیه هم نابود می‌شوند. پس کمال گرایی را کنار بگذارید تا خودباوری عجیبی پیدا کنید. (البته ممکن است معنای کمال گرایی را هم به خوبی ندانید که پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله کمال گرایی را مطالعه کنید تا با استفاده از آن به خوبی به معنای آن پی ببرید و بتوانید از آن برای افزایش قدرت خودباوری خود استفاده کنید.)

خودباوری از دید بزرگان

افراد بسیاری زیادی در این دنیا هستند که به موفقیت رسیده‌اند. درست است که موفقیت فرمول عمومی ندارد، ولی خودباوری از جمله ویژگی‌هایی است که بین همه آن‌ها مشترک است. در ادامه به سه مورد از موفقیت‌های افراد موفق، خواهیم دید که این خود باوری چه ویژگی‌هایی را می‌تواند در آن‌ها به وجود بیاورد.

۱.خودباوری در زندگی بیل گیتس

غول تکنولوژی دنیا، از اوایل زندگی خودش، آدم موفق یا غول تکنولوژی دنیا نبوده است. مسلماً یکسری کارهایی را در طول زندگی خودش انجام داده است که توانسته به این درجه از موفقیت در زندگی خودش برسد. و یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که بیل گیتس در زندگی خودش انجام داده است، باور به خودش بود. یعنی جناب گیتس باور کرد که می‌تواند بهترین برنامه را برای شرکت اپل بنویسد یا او باور کرد که می‌تواند بهترین کامپیوترهای خانگی دنیا را بسازد. همانطور که گفتیم، وقتی کسی باور می‌کند که می‌تواند کاری را انجام دهد، مطمئناً می‌تواند آن را انجام دهد.

جشن-گرفتن-برای-موفقیت-خوب-است،-اما-توجه-به-درس‌هایی-که-از-شکست-می‌گیریم-مهم‌تر

۲.خودباوری در زندگی کریستیانو رونالدو‌

جوان پرتغالی که در دوران نوجوانی خودش به یکی از استوره‌های فوتبال تبدیل شد و در سن ۱۸ سالگی‌اش قرار داد چند میلیون پوندی بست. حتی باورش هم سخت استد که یک باشگاه برای یک بازیکن ۱۸ ساله تازه کار چند میلیون پوند هزینه کند! به هر حال کریس باور کرد که می‌تواند به آن سطح از موفقیت برسد و باورهایش زمینه‌ساز رسیدن او با آرمان‌هایش شدند. حالا بماند که الآن این فرد به چه موفقیت‌هایی رسیده است. از هر نظر بخواهیم ببینیم این فوتبالیست با خودباوری زمینه بقیه حس‌ها را در خودش به وجود آورد. زمینه سازی درست او باعث شد که رشد را در مسیر درست داشته باشد و رشد درست نیز نتیجه‌ای جز موفقیت را به ارمغان نخواهد آورد.

رویاها-همان-چیزی-نیستند-که-در-خواب-می‌بینید-بلکه-چیزهایی-هستند-که-نمی‌گذارند-بخوابید
رویاها-همان-چیزی-نیستند-که-در-خواب-می‌بینید-بلکه-چیزهایی-هستند-که-نمی‌گذارند-بخوابید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *